Öğrenci Yurtları - Yönergeler
Son Güncelleme Tarihi: 26.11.2024
İstanbul Üniversitesi Öğrenci Yurtlar Yönergesi
Konforlu yurtlar, güvenli bir gelecek!
BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönergenin amacı, İstanbul Üniversitesi’nde ön lisans, lisans ve lisansüstü düzeyde öğrenim görmekte olan öğrencilerin, yurttan yararlanması ile ilgili usul ve esasları düzenlemektir.

Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönerge İstanbul Üniversitesi bünyesinde bulunan öğrenci yurdunun yönetimi, işletilmesi ve denetimine ilişkin usul ve esasları kapsar.

Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönerge 03.02.1984 Tarih ve 18301 Sayılı Resmî Gazetede yayınlanarak yürürlüğe giren “Yükseköğretim Kurumları, Mediko–Sosyal Sağlık, Kültür ve Spor İşleri Dairesi Uygulama Yönetmeliği ”ne dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönergede geçen;
a) Başkan: İstanbul Üniversitesi Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanını
b) Başkanlık: İstanbul Üniversitesi Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığı’nı,
c) Müdür: İstanbul Üniversitesi Yurt Müdürünü,
ç) Öğrenci: İstanbul Üniversitesi yurt hizmetinden yararlanan kişiyi,
d) Öğrenci İşleri: Yurt Öğrenci İşleri’ni
e) Rektörlük: İstanbul Üniversitesi Rektörlüğü’nü,
f) Üniversite: İstanbul Üniversitesi’ni,
g) Yönetim Kurulu: İstanbul Üniversitesi Yurt Yönetim Kurulu’nu,
ğ) Yurt: İstanbul Üniversitesi Öğrenci Yurdunu
ifade eder.


İKİNCİ BÖLÜM

Yurt Organları ve Görevleri

Yurt Organları
MADDE 5- (1) Yurt, İstanbul Üniversitesi Rektörlüğü Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığına bağlı olarak yönetilir ve denetlenir. Yurt yönetim teşkilatı ve kadrosu, Daire Başkanlığının teklifi ile Rektörlükçe belirlenir.

(2) Yurt organları şunlardır:
a) Yurt Yönetim Kurulu.
b) Yurt Müdürü.

Yurt Yönetim Kurulu ve Görevleri
MADDE 6- (1) Yurt Yönetim Kurulu, Rektör tarafından görevlendirilecek üç öğretim üyesi, Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanı veya temsilcisi ve Yurt Müdürü olmak üzere toplam beş üyeden oluşur.

(2) Yurt Yönetim Kurulu, Başkanın çağrısı üzerine salt çoğunlukla toplanır ve kararlarını oyçokluğuyla alır. Çekimser oy kullanılamaz. Oyların eşit olması hâlinde başkanın oyu yönünde karar alınmış sayılır.

(3) Yurt Yönetim Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Yurttan yararlanacakların kabul şekli ve sıralama esaslarını belirlemek ve bu esaslara göre başvuruları değerlendirmek.
b) Yurdun işleyişi ile ilgili istek, öneri ve şikâyetleri incelemek.
c) Yurdun yönetimi, öğrencilerin yaşama ve çalışma koşullarının düzenlenmesi ve geliştirilmesi için genel kural ve ilkeleri saptamak.
ç) Öğrencilerin sosyal ve kültürel gelişmelerini sağlamak amacıyla projeler hazırlamak.
d) Disiplin işlemlerini karara bağlamak.
e) Mevzuat çerçevesinde verilen diğer görevleri yapmak.

Müdür ve Görevleri
MADDE 7- (1) Müdür, Rektör tarafından atanır ve Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığına bağlı olarak çalışır.

(2) Müdürün görevleri şunlardır:
a) Yurdu, mevzuata uygun olarak yönetmek.
b) Yurdun düzenli ve temiz bir şekilde işletilmesi ve bu Yönergede belirtilen amacın gerçekleştirilmesi için gerekli önlemleri almak.
c) Üst kurulların kararlarını uygulamak ve gerektiğinde önerilerini Yönetim Kuruluna bildirmek.
ç) Kendisine bağlı çalışanların görev dağılımını yapmak ve onları denetlemek.
d) Öğrencilerin yaşam, personelin çalışma koşullarının geliştirilmesi için gerekli önlemleri almak.
e) Gerekli gördüğü durumlarda öğrenci odalarının (dolaplar dâhil) denetlenmesini sağlamak.
f) Mevzuat çerçevesinde verilen diğer görevleri yapmak.


ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yurdun İşleyişi

Yurdun Açılması ve Kapanması
MADDE 8- (1) Yurdun açılma ve kapanma tarihleri, Üniversite Akademik Takvimi dikkate alınarak, Yönetim Kurulunca belirlenir.
(2) Yaz ve yarıyıl tatillerinde, kayıtlı öğrencilerin veya misafirlerin yurttan yararlanma şartları Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.

Yurdun Geçici Süre ile Kapanması
MADDE 9- (1) Yurt, mevzuata aykırı amaçlarla ya da Yönetim Kurulunun izni olmayan faaliyetler nedeniyle huzur ve güvenliği sarsıcı ya da yok edici olayların çıkması; personelin çalışma, öğrencilerin güven içinde barınma imkânlarının ortadan kalkması; doğal âfet veya salgın hastalık gibi güvenli barınmayı ve insan sağlığını tehdit eden unsurların oluşması durumunda geçici süre ile kapatılabilir.
(2) Geçici süre ile kapatma kararı, Yönetim Kurulunun önerisi üzerine Rektör tarafından verilir.
(3) Yurdun geçici süreyle kapatılması hâlinde, tüm öğrencilerden ivedilikle yurdu terk etmeleri istenir. Öğrencilerin terk etmemeleri hâlinde yurt, Yönetim Kurulu tarafından boşaltılır.

Yurda Başvuru, Kabul ve Yerleştirme
MADDE 10- (1) Yurttan yararlanmak isteyen öğrenciler, akademik takvime uygun olarak Yönetim Kurulunun belirlemiş olduğu tarihlerde Müdürlüğe başvurur.

(2) Öğrencilerin başvuru formlarındaki bilgiler,  Yurt Başvuru Değerlendirme Formunda (EK1) belirlenen değerlendirme ölçütlerine göre puanlanır. Puanlama sonucuna göre yerleşmeye hak kazanan öğrencilerin listesi ilân edilir.

(3) Yerleşme hakkı kazanan öğrenciler, kayıt takviminde belirtilen tarihler arasında istenen tüm belgeleri tamamlayıp Müdürlüğe teslim ederek kayıt yaptırırlar. Belirtilen tarihler arasında belgelerini tamamlamayanlar yerleşme hakkını kaybeder.

(4) İstanbul Üniversitesi’ne, Yönetim Kurulunca belirlenen kriterlere göre, dil puanı hâriç olmak üzere, Lisans Yerleştirme Sınavı’nda (LYS) dereceye girip kaydolan öğrenciler önceliklidir.

(5) Yurt Hakkı Kazanan Öğrencilerden istenen belgeler şunlardır:
a) Başvuru formu.
b) İstanbul Üniversitesi öğrenci belgesi (e-devlet).
c) Ailenin ikametgâh belgesi (e-devlet).
ç) Kimlik Kartı fotokopisi ve vukuatlı nüfus kayıt örneği.
d) 4 adet vesikalık fotoğraf.
e) Yabancı uyruklu öğrencilerden ayrıca pasaport fotokopisi
f) Kaydolunan aya ait yurt aidatının ve depozito bedelinin ilgili banka hesabına yatırıldığına dair banka dekontu.
g) Öğrenci İşleri’nden temin edilecek Taahhütname, Öğrenci İletişim Formu ve Aile İzin Onay Formu (18 Yaşını doldurmamış öğrenciler için).
ğ) Kayıt yenilemesi için öğrenci belgesi ve yurt aidatının ödendiğine dair banka dekontu.

Yurda Giriş ve Çıkış
Madde 11- (1) Yurda giriş ve çıkış saatleri Yönetim Kurulu kararıyla belirlenir.
(2) Yurda giriş ve çıkışlarda şu kurallar geçerlidir:
a) Öğrenciler, yurt yönetici ve sorumlularının izni ile hafta sonu tatillerini yurdun dışında geçirebilirler. 18 yaşından küçük öğrenciler, Aile İzin Onay Belgesi ibraz etmelidirler.
b) Öğrenciler geçerli mazeret beyan etmek kaydıyla bir sömestr içinde ve Yönetim Kurulunun onayı ile resmî tatiller ve hafta sonu tatilleri hariç, 30 gün izin kullanabilirler. Gerekli hâllerde Yönetim Kurulu bu süreyi uzatabilir.

Yurtta Kalma Süresi
MADDE 12- (1) Yurtta kalma süresi ile ilgili olarak aşağıdaki kurallar geçerlidir:
a) Yurtta kalma süresi, ilgili eğitim-öğretim yılını kapsar.
b) Öğrenciler her yarıyıl başında kayıt yenilemek zorundadırlar. Ancak bunun için yurt aidat borçlarının olmaması gerekir. Kayıt yenilemeyen öğrencilerin yurtla ilişikleri Yönetim Kurulu kararıyla kesilir.
c) Üniversite içi yatay geçiş işlemleri, yurtta kalma süresinin yeniden başlamasına gerekçe teşkil etmez. Üniversite dışından yatay geçiş yapan öğrencilerin yurtta kalma sürelerini Yönetim Kurulu belirler.
ç) Mezun olan öğrenciler mezuniyet tarihinden itibaren 15 (on beş) gün içinde yurttan ayrılmak zorundadırlar. Gerekli hâllerde Yönetim Kurulu bu süreyi uzatabilir.
d) Üniversiteden herhangi bir gerekçe ile ilişikleri kesilen öğrenciler 7 (yedi) gün içinde yurttan ayrılmak zorundadırlar.
e) İzinsiz ve mazeretsiz olarak üst üste 3 (üç) ve bir ay içinde toplam 7 (yedi) gün yurda gelmeyen öğrencilerin yurtla ilişikleri Yönetim Kurulu kararı ile kesilir.
f) Yurda kayıtlı olmayan öğrenciler, spor, seminer ve şenlik gibi etkinlikler nedeniyle başvuran öğrenciler Yurt imkânları doğrultusunda kalabilirler.
g) Öğrenci değişim programı kapsamında yurt dışına çıkış yapıp ilişiği kesilen öğrencilere kayıtta öncelik hakkı tanınır.

Yurt ve Depozito Ücretleri
MADDE 13- (1)  Yurt (aidat) ve depozito ücretleri her yıl Üniversite Yönetim Kurulunca belirlenecek oranda artırılır.

(2) Depozito ücreti, aylık yurt ücretinin iki katıdır. Bu ücret öğrencinin yurtla ilişiği kesilmedikçe iade edilmez. Depozito ücretinin iade edilebilmesi için, öğrencinin aidat borcunun bulunmaması ve zimmetinde bulunan yurt eşyalarını eksiksiz ve sağlam olarak teslim etmesi gerekir.

(3) Yurt ücreti aylık ödemeler hâlinde, depozito ücreti ise kayıt işlemleri sırasında peşin tahsil edilir. Ayın ilk 15 (on beş) günü içerisinde kayıt yaptıranlardan aylık yurt ücretinin tamamı, ikinci yarısında kayıt yaptıranlardan ise aylık yurt ücretinin yarısı tahsil edilir. Ayın ilk 15 (on beş) günü içerisinde kaydını sildirenlere aylık yurt ücretinin yarısı iade edilir, ikinci yarısında kaydını sildirenlere ise herhangi bir iade yapılmaz.

(4) Yurt ücretinin ait olduğu ay içinde ödenmesi ve dekontun aslının Müdürlüğe teslimi gerekir. Ait olduğu ay içinde ödenmemesi hâlinde, yurt ücreti depozitodan mahsup edilir. Yurt borcu bulunan öğrencilerin yurtla ilişikleri Yönetim Kurulu kararıyla kesilir ve bu öğrenciler tekrar yurda kaydedilemezler.

(5) Yemek ve Yurt Bursu Yönergesinde belirlenen koşullar dâhinde seçilen öğrenciler,  Üniversite Yönetim Kurulu Kararı ile yurtta ücretsiz kalma hakkı kazanırlar.  Şehit ve gazi çocukları da yurt ücreti ödemezler. Yurt ücreti ödemeyen öğrenciler, depozito ücreti öderler.

(6) Kendi istekleri ile kaydını sildiren öğrenciler, talepleri hâlinde Yönetim Kurulu kararı ile tekrar yurda kayıt yaptırabilirler. Barındıkları süre boyunca %50 zamlı yurt ücreti öderler. Bu durumdaki öğrenciler kayıtta istenen tüm belgeleri yeniden tamamlayıp Müdürlüğe teslim etmek zorundadır.

(7) Lisansüstü öğrenim gören öğrenciler, yurt ve depozito ücretlerinin iki katını ödeyerek yurtta kalabilir.

(8) Öğrenciler ileriki aylara ait yurt ücretlerini peşin olarak ödeyebilirler. Bir yıllık erken ödemelerde %10 oranında indirim yapılır.

(9) Temmuz ve Ağustos aylarında, yurtta sürekli kalan kayıtlı öğrencilerden yurt ücreti alınmaz. Ancak Temmuz ve Ağustos aylarında zorunlu yaz okulu, staj ve benzeri nedenlerle nöbetçi yurtta kalacak öğrencilerden barındıkları süreler için ücret alınır.


DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Disiplin İşlemleri

Disiplin cezaları
MADDE 14- (1) Disiplin cezaları şunlardır:
a) Uyarma: Öğrenciye yurttaki davranışlarında daha dikkatli olması gerektiğinin yazılı olarak bildirilmesidir.
b) Kınama: Öğrenciye yurttaki davranışlarında kusurlu olduğunun yazılı olarak bildirilmesidir.
c) Yurttan Kesin Çıkarma: Öğrenciye yurduna bir daha alınmamak üzere çıkarıldığının yazılı olarak bildirilmesidir.

Uyarma cezası
MADDE 15- (1) Uyarma cezasını gerektiren fiil ve hâller şunlardır:
a) Blok girişlerinde görevlilere Yurt Kimlik Kartını göstermemek.
b) Öğrenci İmza Cetvelini zamanında imzalamamak veya başkalarının yerine imza atmak.
c) Kayıt esnasında verilen evraklardaki bilgi değişikliklerini bildirmemek.
ç) Belirlenen yerlerden başka yerlere duyuru asmak, resim yapıştırmak ve yazı yazmak.
d) Yatakhane dışında pijama ve gecelik gibi kıyafetlerle dolaşmak.
e) Yatakhanede kokan ve bozulmaya elverişli yiyecekler bulundurmak.
f) Başkasına ait eşyayı izinsiz kullanmak.
g) Şahsî eşyaları Yönetimce belirlenen düzene uygun bulundurmamak.
ğ) Çamaşır kurutma makinelerinin dışında çamaşır kurutmak.
h) Odaları dağınık ve pis kullanmak, belirlenen oda kurallarına uymamak.
ı) Ortak kullanım alanlarının temizlik, tertip ve düzenine özen göstermemek ve bu alanları amaca uygun kullanmamak.
i) Kaba ve saygısız davranmak, başkasını rahatsız edecek şekilde gürültü yapmak; yüksek sesle konuşmak ve şarkı söylemek, bağırmak.
j) Ortak çalışma alanları olan etüt, internet odası, dinlenme odası, kütüphane vb. yerlerde sesli müzik dinlemek, gürültü yaparak başkalarını rahatsız etmek.
k) Yurt giriş ve çıkışlarında yangın kapılarını kullanmak.
l) Yurt odalarında veya ortak alanlarda her türlü hayvan bulundurmak.
m) Atık malzeme ve çöpleri gösterilen yerlere atmamak.

Kınama cezası
MADDE 16 – (1) Kınama cezasını gerektiren fiil ve hâller şunlardır:
a) Sandık, bavul ve dolap gibi eşyaları Yurt Yönetiminin denetimine açık bulundurmamak.
b) Belirlenen yerler dışında yemek yemek.
c) Odalarda yemek hazırlamak.
ç) İzin verilenler dışında elektrikli âlet kullanmak (sahibi belirlenemediği takdirde odadaki tüm öğrencilere kınama cezası uygulanır).
d) Yurt içinde herhangi bir şey satmak ve bağış toplamak.
e) Yurt yönetimine ait her türlü araç ve gereci izinsiz kullanmak, yurt hizmetlilerini özel işlerinde kullanmak.
f) Disiplin soruşturmasının yürütülmesine engel olmak veya bunu güçleştirmek.
g) İstenen belgeleri süresi içinde Müdürlüğe teslim etmemek.
ğ) Yurtta kötü sözler sarf etmek, hakaret, tehdit ve taciz etmek, küçük düşürücü davranışlarda bulunmak ve kavga çıkarmak.
h) Yurda yasaklanmış yayınları sokmak, bulundurmak.
ı) Yurtta kumar oynamak, oynatmak ya da kumar âletleri bulundurmak.
i) Başkalarına ait eşya veya malzemeleri izinsiz olarak yurdun dışına çıkarmak.
j) Yurtta kasten herhangi bir teknik arızaya sebep olmak.
k) Yönetimin ya da soruşturmacıların yazılı çağrılarına uymamak, çağrı yazılarını almaktan imtina etmek.
l) Yönetimce verilen ve duyurulan emirlere uymamak.
m) Yönetimin astığı her türlü duyuruyu koparmak, duyurunun yerini değiştirmek, üzerine yazı yazmak, resim yapmak.
n) Yurt görevlilerinin çalışmalarını güçleştirmek.
o) Yurt giriş ve çıkış saatlerine uymamak.
ö) Yurtta barınma hakkı olmayan bir kişinin yurda girişini sağlamak, sağlamaya teşebbüs etmek, o kişiyi yurt imkânlarından yararlandırmak ya da buna teşebbüs etmek (tespit öğrenci yatakhanelerinde yapıldığı takdirde odadaki tüm öğrencilere yurttan geçici çıkarma cezası uygulanır).
p) Yurt ve çevresinde uyuşturucu veya uyarıcı maddeler ile alkollü içecek bulundurmak, tüketmek, satmak, boş veya dolu alkol şişesi bulundurmak, yurda alkollü gelmek.
r) Blok denetimlerinde veya arıza onarımında oda kapısını açmamak veya denetimi engellemek.
s) Mevzuatın yasakladığı yerlerde tütün ve tütün mamullerini kullanmak.

Yurttan kesin çıkarma cezası
MADDE 17- (1) Yurttan kesin çıkarma cezası verilmesini gerektiren fiil ve hâller şunlardır:
a) Yurtta hırsızlık yapmak.
b) Diğer öğrencilere ve personele fiilî saldırıda bulunmak.
c) Yurt içinde veya dışında iffete aykırı davranışlarda bulunmak.
ç) Üzerinde ya da kendi kullanımına bırakılmış yerlerde saldırı ve savunma amaçlı her türlü ateşli, patlayıcı silah; kesici, delici, boğucu, yaralayıcı âlet, sağlığa zararlı yanıcı, aşındırıcı, yaralayıcı ve zehirleyici madde bulundurmak; bunları kullanmak.
d) İzinsiz gösteri düzenlemek, insanları gösteri yapmaya kışkırtmak, gösteriye katılmak.
e) Yurt binalarının bir bölümünü veya tümünü işgal etmek; geçişi engellemek; dernek, kulüp vb. çalışmalar için kullanmak.
f) Yurt binası içinde veya dışında kolluk kuvvetlerine karşı gelmek.
g) Millî beraberlik ve bütünlük duygularını zedeleyici ya da bozucu amaçla yabancı bayrak asmak, sembol kullanmak, marşlar söylemek, ideolojik resim taşımak ya da benzeri davranışlarda bulunmak.
ğ) Her ne şekilde olursa olsun yasadışı örgütlere yarar sağlayan faaliyetlerde bulunmak, bu faaliyetlere katılmak ya da faaliyette bulunanlara yardımcı olmak.
h) Yurttan kınama cezası almış olmasına rağmen buna uymamak.
ı) Yurda kaydolurken kasıtlı olarak yanıltıcı bilgi veya belge vermek; yurda kaydolmak için gerekli şartlardan birini kaybetmek.
i) Usulüne uygun olarak verilen kararlara rağmen yurdu boşaltmamak.
j) Yurt binaları içinde kullanılan tüm iletişim araçlarını (bilgisayar, internet, fax, telefon) amaç dışı kullanmak.
k) Yurt binalarına zarar vermek (zarar ayrıca ödetilir).

Soruşturma ve Süresi
MADDE 18- (1) Öğrenciler hakkında disiplin soruşturması açılmadan önce Müdürün görevlendireceği personel tarafından ön inceleme ve araştırma yapılabilir. Bu personel, hazırladığı raporu Müdüre sunar. Disiplin soruşturması açılıp açılmamasına Müdür karar verir.

(2) Disiplin soruşturması Müdür veya görevlendireceği personel tarafından yapılır.  Soruşturma, altmış gün içinde sonuçlandırılır. Gerekli hâllerde ek süre alınabilir.

(3) Uyarma ve kınama cezalarını gerektiren fiillerin işlendiğinin Müdürlük tarafından öğrenilmesinden itibaren bir ay içinde; yurttan kesin çıkarma cezalarında ise üç ay içinde disiplin soruşturmasına başlanmadığı takdirde, disiplin cezası verme yetkisi zamanaşımına uğrar.

(4) Disiplin cezasını gerektiren fiilin işlendiği tarihten itibaren nihayet iki yıl içinde disiplin cezası verilmediği takdirde, disiplin cezası verme yetkisi zamanaşımına uğrar.

Soruşturmanın Yapılması
MADDE 19- (1) Hakkında disiplin soruşturması açılan öğrenciye isnat edilen suç, kendisine savunmasını yapacağı tarihten en az yedi gün önce yazılı olarak bildirilir. Bu yazıda, öğrenciden belirtilen gün, saat ve yerde savunmasını yapmak üzere hazır bulunması istenir ve mazeretsiz olarak hazır bulunmadığı takdirde, öğrenci savunma hakkından vazgeçmiş sayılarak delillere göre karar verileceği de kendisine bildirilir.

(2) Soruşturma gizli olarak yürütülür. Soruşturmacı, tanık dinleyebilir, keşif yapabilir, ilgili yerlerden bilgi ve belge talep edebilir.

(3) Soruşturma sonunda bir rapor düzenlenir. Soruşturma raporu, dizi pusulasına bağlı olarak Yönetim Kuruluna tevdi edilir. Yönetim Kurulu aynı zamanda Disiplin Kurulu olarak görev yapar.

Disiplin Cezası Verme Yetkisi
MADDE 20- (1) Uyarma, kınama cezaları Müdür; kesin çıkarma cezaları ise Yönetim Kurulu tarafından verilir.

(2) Yönetim Kurulu, soruşturma raporunun kendisine tevdi edildiği tarihten itibaren on beş gün içinde kararını verir.

(3) Yönetim Kurulu kararlarını salt çoğunlukla alır. Oyların eşitliği hâlinde, Başkanın kullandığı oy yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır. Soruşturmacı, Yönetim Kurulu üyesi ise soruşturmasını yürüttüğü dosyanın toplantılarına katılamaz ve oy kullanamaz.

(4) Disiplin cezasının tespitinde, aynı cezanın verilmesini gerektiren birden fazla suçun işlenmesi, ağırlaştırıcı; iyi hâl ise hafifletici sebep olarak değerlendirilebilir.

(5) Disiplin cezası alınmasına sebep olan fiilin tekerrüründe bir derece ağır ceza uygulanır.

(6) Disiplin cezası alınmasına sebep olan fiile nitelik ve ağırlıkları itibarıyla benzer eylemlerde bulunanlara da aynı türden disiplin cezaları verilir.

Disiplin Cezasının Uygulanması ve İtiraz
MADDE 21- (1) Aksi kararlaştırılmadığı müddetçe disiplin cezaları, verildikleri tarihten itibaren uygulanır.

(2) Disiplin cezaları, hakkında disiplin soruşturması yürütülen öğrencinin kendisine (18 yaşından küçük öğrencilerin ise ailesine) bildirilir. Disiplin cezaları ayrıca  Karar Defterine işlenir.

(3) Müdür tarafından verilen uyarma ve kınama cezalarına karşı soruşturulan öğrenci, on beş gün içinde Disiplin Kuruluna itiraz edebilir. Disiplin Kurulu, itirazı on beş gün içinde kesin olarak karara bağlar.

(4) Yönetim Kurulu tarafından verilen yurttan kesin çıkarma cezasına karşı soruşturulan öğrenci, on beş gün içinde Yönetim Kuruluna itiraz edebilir. Yönetim Kurulu, itirazı on beş gün içinde kesin olarak karara bağlar.


BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler

Hizmet
MADDE 22- (1) Yurt, 24 saat hizmet esasına göre çalışır.

Yürürlük
MADDE 23- (1) Bu Yönerge, İstanbul Üniversitesi Senatosunca kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer.

Yürütme
MADDE 24- (1) Bu Yönerge hükümlerini İstanbul Üniversitesi Rektörü yürütür.
Son Güncelleme Tarihi: 21.12.2024
Rehberlik Danışmanlık ve Sosyal Destek Birimi Yönergesi
Her zaman yanınızdayız, her konuda rehberiniziz!
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
REHBERLİK, DANIŞMANLIK VE SOSYAL DESTEK BİRİMİ YÖNERGESİ

BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönergenin amacı; İstanbul Üniversitesi Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığı’na bağlı Rehberlik, Danışmanlık ve Sosyal Destek Birimi’nin yürüteceği faaliyetlere, yönetim organlarına, yönetim organlarının görevlerine ve çalışma şekline ilişkin usul ve esasları belirlemektir.

Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönerge, İstanbul Üniversitesi Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığı’na bağlı Rehberlik, Danışmanlık ve Sosyal Destek Birimi’nin yürüteceği faaliyetlere, yönetim organlarına, yönetim organlarının görevlerine ve çalışma şekline ilişkin usul ve esasları kapsar.

Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönerge, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun 46. maddesinin (j) ve (k) bendleri ile 47. maddesinin (c) bendine ve Yükseköğretim Kurumları, Mediko-Sosyal Sağlık, Kültür ve Spor İşleri Dairesi Uygulama Yönetmeliği’nin 5. 10. 14. ve 15. maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönergede geçen:
a) AKSİS: İstanbul Üniversitesi Akademik Kayıt Sistemini,
b) Birim: İstanbul Üniversitesi Rehberlik, Danışmanlık ve Sosyal Destek Birimini,
c) Birim Sorumlusu: Rehberlik, Danışmanlık ve Sosyal Destek Birimi Sorumlusunu,
ç) Burs: Ayni ve nakdî yardımları
d) Burs Komisyonu: Rehberlik, Danışmanlık ve Sosyal Destek Birimi Burs Komisyonunu
e) Daire Başkanlığı: İstanbul Üniversitesi Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığını,
f) Öğrenci: İstanbul Üniversitesi Öğrencilerini
g) Rektör: İstanbul Üniversitesi Rektörünü
ğ) Rektörlük: İstanbul Üniversitesi Rektörlüğünü,
h) Rektör Yardımcısı: İstanbul Üniversitesi Sağlık, Kültür ve Spor Dair Başkanlığı’ndan Sorumlu Rektör Yardımcısını,
ı) Üniversite: İstanbul Üniversitesi’ni,
i) Yönetim Kurulu: Rehberlik, Danışmanlık ve Sosyal Destek Birimi Yönetim Kurulunu ifade eder.


İKİNCİ BÖLÜM
Birim Görevleri ve Çalışma Alanları

Birim Görevleri
MADDE 5 – (1) Üniversitede öğrenim gören öğrencilerin, Türkiye Cumhuriyeti’nin kurum ve değerlerine sahip çıkan, Atatürk ilke ve inkılaplarına bağlı, toplumsal sorunlara duyarlı ve aydın bireyler olarak yetişmesine katkı sağlamayı, karşılaşacakları sorunlara çözüm üretmeyi, aralarındaki dayanışma ve iş birliğini güçlendirmeyi amaçlar.
(2) Birim, öğrencilerin sosyal, ekonomik ve psikolojik yönlerden desteklenmesi amacıyla hizmet yürütür.
(3) Üniversitede öğrenim gören öğrencilerin karşılaşacakları sorunlara karşı çözüm üretmek üzere çalışır.
(4) İhtiyaç halinde hizmet gereği özel ve gönüllü kuruluşlarla görüşmeler gerçekleştirerek destek sağlar ve protokol yazışmalarını yürütür.
(5) Gerçek ve tüzel kişilerden toplanacak bağışları öğrencilere burs olarak aktarır.
(6) Kısmi Zamanlı Öğrenci Çalıştırma Programı’nı yürütür.
(7) Öğrencilerin başvuruları üzerine psikolojik destek almalarına yardımcı olur.
(8) Öğrencilerin yaşadığı ve yaşayabileceği problemlere yönelik önleyici tedbir niteliğinde broşür, dergi, kitapçık benzeri basılı yayınlar ile bilgilendirici, yönlendirici toplantılar ve söyleşiler hazırlar.
(9) Rektörlüğe bağlı diğer birimler ile koordineli çalışarak öğrencilerin problemleri ile ihtiyaçlarına yönelik çözümler üretir.  
(10) Öğrencilere sağlanan her türlü destek ve bu desteklerden yararlanan öğrenci bilgilerinin tek merkezde kaydedilmesini ve takiplerini gerçekleştirir.
(11) Şehit-gazi çocuğu ve engelli öğrencilerin ihtiyaç duyacakları her türlü desteğin kendilerine yönlendirilmesini sağlar.
(12) Engelli öğrencilerin üniversite genelinde yürütülen Kısmi Zamanlı Öğrenci Çalıştırma Programı’nda çalışabilmeleri için özel kontenjan tahsis etme çalışmalarını yürütür.
(13) Öğrencilerin gönüllü ve zorunlu yürüttükleri staj uygulamaları neticesinde oluşan ve öğrenim gördükleri fakülte dekanlıkları tarafından hazırlanarak Birim’e ulaştırılan evrak üzerine sigorta ödemelerini gerçekleştirir.

Çalışma Alanları
MADDE 6 – (1) Birimin çalışma alanları; Burs Destek Hizmeti, Kısmi Zamanlı Öğrenci Çalıştırma Programı ve Staj Ödemeleri, Sosyo-Kültürel Destek Hizmeti, Psikolojik Destek Hizmeti olmak üzere dört hizmet alanından oluşur.

a) Burs Destek Hizmeti Kapsamında;
1) Üniversite tarafından veya gerçek ve tüzel kişilerin yapacakları bağışlardan sağlanan kaynaklar kullanılarak, maddi desteğe gereksinimi olan üniversite öğrencilerine yardım edilmesiyle ilgili esaslar düzenlenerek bu kaynaklardan faydalanacak öğrencilerin seçimi yapılır.
2) Her eğitim-öğretim yılı başlangıcında burs süreçlerine uygun şekilde burs başvuruları alınır. Alınan burs başvuruları değerlendirilerek elde edilen burs imkânlarından faydanabilecek öğrenciler belirlenir.
3) Yıl içerisinde öğrenim ve geçim şartlarında değişiklik meydana gelen ve öğrencinin burs süreçlerinde önceliklendirilmesinin gerektirdiği durumlarda Birim’e doğrudan müracaat eden öğrenciler için çalışma yürütülür.
4) Üniversite öğrencilerine nakdi veya ayni yardımda bulunacak kişi, kurum ve kuruluşlar ile öğrenciler arasında köprü vazifesi üstlenilerek öğrencilerin burs olanakları geliştirilir. Bu kurum ve kuruluşların kendi yönergelerine göre yürüttükleri burs süreçlerinde onların talepleri Birim iç işleyişi ve imkânları çerçevesinde değerlendirilerek iş birliği sağlanır.
5) Öğrencinin sosyal ve ekonomik sorunları hakkında bilgi toplanarak çeşitli kaynaklardan sağlanan burslarla bu  sorunların çözümüne yardımcı olunur.
6) Maddi imkânları kısıtlı öğrencilere sağlanan yurt ve yemek bursu süreçleri İstanbul Üniversitesi Yurt ve Yemek Bursu Yönergesi’ne göre yürütülür.
7) Yürütülen süreçler içerisinde engelli öğrenciler ile şehit ve gazi çocuğu olan öğrenciler önceliklendirilir.

b) Kısmi Zamanlı Öğrenci Çalıştırma Programı ve Staj Ödemeleri Kapsamında;
1) Öğrencilerin Üniversite birimlerinde yarı zamanlı çalışma fırsatı bulduğu “Kısmi Zamanlı Öğrenci Çalıştırma Programı” kapsamında Hazine ve Maliye Bakanlığı’nın programa özel, üniversiteye ayırdığı bütçe doğrultusunda kontenjanlar belirlenerek birimlere tahsis edilir, öğrencilerin seçimi ile ilgili çalışmaları düzenlenir ve kontrol edilir.
2) Hizmet, İstanbul Üniversitesi Kısmi Zamanlı Öğrenci Çalıştırma Yönergesi’ne göre yürütülür.
3) Program kapsamında engelli öğrencilere özel kontenjan tahsis edilerek birimlerin bu öğrencilere yönelik kontenjan uygulamaları takip edilir.
4) Şehit ve gazi çocukları talep etmeleri halinde program kapsamında önceliklendirilir.
5) Öğrenim gördükleri alan üzerine gönüllü veya zorunlu olarak staj yapan öğrencilerin sigorta ödemeleri kayıtlı bulundukları Fakülte tarafından ulaştırılan ödeme evrakı üzerinden gerçekleştirilir.  

c) Sosyo-Kültürel Destek Hizmeti Kapsamında;
1) Öğrencilerin kültürel etkinliklerden yararlanmalarına yardımcı olunur.
2) Sosyal, sanatsal ve kültürel konularda söyleşiler, atölye çalışmaları, gösterimler ve dinletiler düzenlenerek öğrencilerin sosyal-kültürel gelişimlerine katkı sağlanır.
3) İstanbul dışından gelen öğrencilerin şehri tanımaları ve daha kolay adapte olabilmeleri için organizasyonlar düzenlenir.
4) Kurum dışı kültürel ve sanatsal etkinliklere öğrencilerin katılımları için çalışmalar yapılır.
5) Yürütülen süreçler içerisinde engelli öğrenciler ile şehit ve gazi çocuğu olan öğrenciler önceliklendirilir.
6) Hizmetin sağlanabilmesi için gerekli durumlarda çeşitli kamu-özel kurum ve kuruluşları ile iş birliği sağlanır.

d) Rehberlik ve Psikolojik Destek Hizmeti Kapsamında;
1) Öğrencilerin bireysel, sosyal, ailevi, akademik kaynaklı sıkıntıların yarattığı problemlerinin çözümüne yardımcı olmak amacıyla rehberlik faaliyetleri ile bireysel terapiler ve grup terapileri yürütülür.
2) Psikologlar tarafından gerekli görüldüğü hallerde psikolojik destek talebinde bulunan öğrenci, kurum içi ve kurum dışı paydaşlara yönlendirilerek, durumu takip edilir ve ilgililer ile koordinasyon sağlanır.
3) Öğrencilerin gelişimlerine katkı sağlayabilme amacıyla çalışma grupları oluşturulur, söyleşi ve seminerler düzenlenir.
4) Öğrencilerin yaşamaları muhtemel bireysel, sosyal, ailevî, akademik kaynaklı zorluklara yönelik bilgilendirici broşür, kitapçık ve benzeri yayınlar hazırlanır.
5) Talep ve ihtiyaçları belirlemek amacıyla tarama çalışmaları gerçekleştirilir.
6) Hedef kitleye verilebilecek hizmetlerin tespiti, plânlanması ve uygulanması hakkında düzenli aralıklarla toplantılar yapılır.
7) Gerektiğinde Üniversite personeline yönelik görev alanı dâhilinde psiko-eğitim çalışmaları gerçekleştirilir.
8) Hizmet ile ilgili personel tarafından çalışma alanında yapılan akademik yayınların takibi gerçekleştirilerek, düzenlenen ulusal ve uluslararası etkinliklere katılım sağlanır.
9) Gizlilik ilkesine bağlı kalınarak gerçekleştirilen hizmete ilişkin gerekli kayıtlar tutulur ve arşivlenir.


ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Birim Organları, Oluşumları, Çalışanları, Görev ve Sorumlulukları

Yönetim Kurulu
MADDE 7 – (1) Yönetim Kurulu, Rektör tarafından belirlenmiş bir Rektör Yardımcısı sorumluluğunda, Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanı, Birim Sorumlusu ve alanlarında uzman akademisyenlerden seçilen on bir üyeden oluşur.
(2) Kurul üç yıllığına görevlendirilir. İzinde olmaları durumunda, üyelerin görevlerini vekâlet bırakacakları isimler yürütür.
(3) Kurul Birim faaliyetleri kapsamında öğrencilerin karşılaştığı sorunlara yönelik olarak ihtiyaçlarını gözeterek tavsiye kararları alır.
(4) Kurul’un akademisyen üyeleri Birim’in başvurusu ve Kurul’un aldığı tavsiye kararları üzerine Birim faaliyetleri kapsamında çalışmalar yürütür. 
(5) Kurul Eylül, Şubat ve Haziran aylarında olmak üzere yılda üç kez ilgili Rektör Yardımcısı’nın belirleyeceği gün, saat ve yerde toplanır.
(6) Kurul’un toplanma yeter sayısında üye sayısının, karar yeter sayısında da toplantıya katılanların salt çoğunluğu aranır.

Birim Sorumlusu
MADDE 8 – (1) Birim Sorumlusu, Rektör tarafından görevlendirilmiş olan birim yöneticisidir.
(2) Birim faaliyetlerinin düzenli olarak yürütülmesi ve denetlenmesinden Rektöre karşı sorumludur.
(3) Yönetim Kurulu’nda alınan kararları uygular-uygulatır.
(4) Birim faaliyetlerine ait çalışma raporlarını birim çalışanlarına hazırlatır ve yılda en az bir kez Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı ile Rektör Yardımcısı’na sunar.
(5) Öğrencilere yönelik aynî ve nakdî yardım kaynaklarını geliştirebilmek amacıyla kurum, kuruluş temsilcileri ve gönüllüler ile görüşmeler yapar.
(6) Üniversite’nin diğer birimleriyle iş birliği içinde çalışır.
(7) Şehit ve gazi çocuklarının ihtiyaç halinde sosyal, ekonomik ve psikolojik yönlerden desteklenmesini sağlar, bu yöndeki işlemleri doğrudan takip eder ve yürütür.

Burs Komisyonları
MADDE 9 – (1) Birim’in yürüttüğü yemek ve yurt bursu kapsamında görev yapacak komisyon Rektör Yardımcısı başkanlığında, Rektörlük tarafından belirlenecek üyelerden oluşur ve Rektör tarafından ilgili eğitim-öğretim yılı için görevlendirilir.
(2) Birim ihtiyaç duyduğu burs süreçlerinde, öğrencilerin burs başvurularını değerlendirmek üzere Birim Sorumlusu başkanlığında akademik ve idari görevde bulunan isimlerden bir burs komisyonu oluşturulabilir. Bu durumlarda görev yapacak Burs Komisyonu ile yemek ve yurt bursu sürecinde görev yapacak Burs Komisyonu birbirinden ayrıdır.

Birim Çalışanları
MADDE 10 – (1) Birim çalışanları Klinik Psikolog, Psikolog, Psikolojik Danışman, Sosyal Çalışmacı, Burs Destek Personeli, Kısmî Zamanlı Öğrenci Çalıştırma Personeli, Sosyo-Kültürel Destek Personeli, Yerleşke Ofis Personelinden oluşur. Birim çalışanlarının görevleri aşağıda belirtildiği şekildedir:
a) Klinik Psikolog: Çalışmalarını bu yönergenin 6. maddesinin (d) bendine göre yürütür ve Birim Sorumlusu’na faaliyetlerine ilişkin aylık faaliyet raporu sunar.
b) Psikolog: Çalışmalarını bu yönergenin 6. maddesinin (d) bendine göre yürütür ve Birim Sorumlusu’na faaliyetlerine ilişkin aylık faaliyet raporu sunar.
c) Psikolojik Danışman: Çalışmalarını bu yönergenin 6. maddesinin (c) ve (d) bendlerine göre yürütür ve Birim Sorumlusu’na faaliyetlerine ilişkin aylık faaliyet raporu sunar.
ç) Sosyal Çalışmacı: Çalışmalarını bu yönergenin 6. maddesinin (c) ve (d) bendlerine göre yürütür. Birim Sorumlusu’na yıllık faaliyet raporu sunar.
d) Burs Destek Personeli: Çalışmalarını bu yönergenin 6. maddesinin (a) bendine göre yürütür. Birim Sorumlusu’na yıllık faaliyet raporu sunar.
e) Kısmi Zamanlı Öğrenci Çalıştırma Personeli: Çalışmalarını bu yönergenin 6. maddesinin (b) bendine göre yürütür ve Birim Sorumlusu’na faaliyetlerine ilişkin aylık faaliyet raporu sunar.
f) Sosyo-Kültürel Destek Personeli: Çalışmalarını bu yönergenin 6. maddesinin (c) bendine göre yürütür ve Birim Sorumlusu’na faaliyetlerine ilişkin aylık faaliyet raporu sunar.
g) Yerleşke Ofis Personeli: Birim’in yürüttüğü tüm faaliyetlerde yürütülen hizmetin ilgili Üniversite yerleşkesinde bulunan fakülte öğrencilerine sunulmasına destek olur.


DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler

Yürürlük
MADDE 11 – (1) Bu Yönerge, İstanbul Üniversitesi Senatosu tarafından kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer.

Yürütme
MADDE 12 – (1) Bu Yönerge hükümleri, Rektör tarafından yürütülür.

Yönergede Yapılan Değişikliklerin Kabul Edildiği Senato Karanının

Tarihi

Sayısı

30.09.2021

39

Yardıma ihtiyacınız olduğunda sizin için buradayız!
İstanbul Üniversitesi Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı topluluğumuzun bir parçası olun, bizimle iletişimde kalın.
İstanbul Üniversitesi Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı sağlanan hizmetlerin iyileştirilmesi ve web sitesinde en iyi deneyimi yaşamanızı sağlamak için çerezleri kullanır.
close